Motorgan.fi
Kaikkea autoista ja liikenteestä

Auton huolto omatoimisesti

keskiviikko, 18 huhtikuu 2018 09:37 by Admin
Kuulutko siihen joukkoon, joka osatessaan haluaisi korjata autonsa itse? Meneekö sormi kuitenkin suuhun, kun tietokoneella varustettu uusi autosi ilmoittaa jostakin viasta? Tiedätkö millaista huoltoa nykyautoille ylipäänsä voi tehdä ilman ammattiapua?

Yleisesti ottaen nykyiset autot ovat niin teknisiä, ettei tavallinen kuluttaja niitä juurikaan voi itse huoltaa. On kuitenkin joitain asioita, jotka auton omistaja voi itse tarkistaa ja jopa vaihtaa.
 
Nesteet voi vaihtaa itse 
 
Autoilija voi esimerkiksi tarkistaa auton nestetasot ja tarvittaessa lisätä näitä nesteitä. Itse täydennettäviä nesteitä ovat moottoriöljy, jäähdytysneste ja tuulilasinpesuneste. Myös renkaiden ilmanpaineet voi jokainen tarkistaa itse.

Tuulilasin pyyhkijän sulkien vaihtaminen onnistuu lähes jokaiseen autoon, kunhan sulkien oikea malli on selvillä. Polttimot ovat jo vaikeampi tapaus. Uusimmissa autoissa niitä ei aina kovin yksinkertaisesti pysty vaihtamaan.

Monissa uusissa malleissa pitää autosta irrottaa osia, vähintäänkin koko lyhty, päästäkseen käsiksi polttimoon. Ohjeet tämän operaation tekemiseksi löytyvät tosin lähes poikkeuksetta auton omista ohjekirjoista.
 
Rengaiden vaihto sujuu oikeilla välineillä 

Autonrenkaiden kausivaihdon moni hoitaa itse. Huomattavasti sujuvammin se tosin usein sujuisi ammattiliikkeessä. Oleellista on, että käytössä on oikeanlaiset työkalut. Heppoinen tunkki saattaa hajota auton alle ja silloin alkavat ongelmat.

Apuvirran antaminen naapurin hyytyneelle autolle on ajatuksena kaunis. Sitä tehdessään saattaa tosin vaurioittaa sekä oman että autettavan auton sähköjärjestelmää. On siis tiedettävä tarkkaan mitä tekee, jos operaatioon ryhtyy.

Nykyautolle pystyy tekemään paljon vähemmän kuin vanhemmille autoille. Toisaalta niille ei myöskään tarvitse tehdä niin paljon. Ennakoivasta kunnossapidosta, eli autohuolloista tulee kuitenkin edelleen huolehtia.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Mikä ihme on roottoripurje?

perjantai, 13 huhtikuu 2018 14:03 by Admin
Roottoripurje on laivalla oleva pyörivä, putkilomainen paksu masto, jota pyöritetään sähkövoimalla. 

Tuulen osuessa tähän pyörivään mastoon sivulta, vähenee ilmanpaine maston edessä ja lisääntyy puolestaan sen takana. Tämä ilmiö tuottaa laivaa eteenpäin vievää työntövoimaa.

Roottorin pyörittämiseen vaadittavan sähkön osuus sen tuottamasta eteenpäin vievästä voimasta on vain muutaman prosentin luokkaa. Roottoripurjeen hyötysuhde on siis varsin hyvä.

Sivutuuli on roottorille kaikkein suotuisinta. Puhdas vastatuuli tekee roottoripurjeesta kuitenkin hyödyttömän ja ainoastaan kasvattaa vastusta. Silloin purje kytketään pois käytöstä. 

Maailman ensimmäinen roottoripurjeella tuulen voimaa hyödyntävä matkustaja-alus M/S Viking Grace aloitti roottoripurjeen avustamana liikennöintinsä Suomen ja Ruotsin välillä eilen.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Tavarankuljetukseen käytettävän ajoneuvoyhdistelmän pituudesta

tiistai, 10 huhtikuu 2018 09:43 by Admin
Tiesithän, että tavarankuljetukseen käytettävään ajoneuvoon saa kiinnittää kuormatilan taakse kyseisen ajoneuvon lastauksessa tai kuormauksessa käytettävän ajoneuvon tai työvälineen, vaikka tästä aiheutuisi ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle säädetyn suurimman sallitun pituuden ylitys?

Tämä on kuitenkin sallittua vain jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
  • tavarankuljetukseen käytettävissä oleva tila ei kasva
  • muuta yleisesti sallittua mittaa kuin pituus ei ylitetä
  • tavarankuljetukseen käytettävän ajoneuvon leveyttä ei ylitetä
  • ajoneuvo täyttää sille säädetyt tai määrätyt taka-alleajosuojausta koskevat vaatimukset
  • valojen ja takarekisterikilven näkyvyyttä ja näkyvyyskulmia koskevat vaatimukset täyttyvät
  • ajoneuvon taakse kiinnitetystä ajoneuvosta tai työvälineestä ei aiheudu vaaraa

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Peräkärryn kuormaus

torstai, 5 huhtikuu 2018 08:33 by Admin
Oletko ajatellut kuljettaa tavaraa peräkärryllä? Silloin toivottavasti tiedät, että on erittäin tärkeää sijoitella ja tukea kyytiin lastattavat tavarat huolella. Ja että kuormaliinojen on oltava ehjiä.

Kuorma tulee tukea peräkärryn etulaitaan. Se vähentää kuorman liikettä sekä kuormaliinoihin kohdistuvia voimia. Pelkkä ylisidonta ei pidä kuormaa paikallaan, jos ei sitä ole tuettu peräkärryn etulaitaan.

Jos kuormaa ei syystä tai toisesta voi tukea etulaitaan, niin kuorman eteenpäin suuntautuva liike on silloin pyrittävä estämään jollain muulla tavalla, esimerkiksi valjassidonnalla.
 
Kuormaliinat
 
Käytettävien kuormaliinojen nimellislujuuden tulisi olla vähintään kaksi kertaa kuorman paino. Kuluneita liinoja ei kannata koskaan käyttää, eikä liinoihin saa tehdä solmuja.

Jos kuormaliinoissa on vain yksi liinan kestävyydestä kertova lukema, on tämä lukema liinan murtolujuus. Ammattikäyttöön tarkoitetuissa kuormaliinoissa murtolujuus ilmoitetaan erikseen liinan tekstiiliosalle, koukulle sekä räikkäosalle. 

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Renkaiden vaihto

tiistai, 3 huhtikuu 2018 13:01 by Admin
Lumen korkeus on jo monin paikoin laskenut alle metriin, eli kyllä se kesä sieltä vähitellen tulee. Nyt onkin hyvä aika alkaa suunnitella kesärenkaiden vaihtoa. Tässä pieni muistilista aiheeseen liittyen.
 
Tarkista renkaiden kunto 

Tarkista kesärenkaiden kunto ennen asennusta. Urasyvyyden tulee olla vähintään neljä milliä, jolloin renkaat vielä ovat turvallinen. Renkaiden käyttöikäsuositus on enintään kuusi vuotta.

Tarkista renkaiden kulutuspinta, siinä ei saisi olla lainkaan kivenpistoja. Sivupinnassa olevat epätavalliset halkeamat, repeämät tai pullistumat vaarantavat myös renkaan kestävyyden. 

Asenna vähemmän kuluneet renkaat taka-akselille, oli auto sitten etu-, taka- tai nelivetoinen. Jos renkaat ovat kuluneet epätasaisesti, saattavat auton ohjauskulmat olla säädön tarpeessa.
 
Käytä kunnon välineitä 
 
Jos vaihdat renkaat itse, tee se tasaisella ja tukevalla alustalla. Varaa renkaanvaihtoon tukeva hallitunkki, monista autoista löytyvä hätätunkki ei useinkaan kestä useampaa renkaanvaihtoa.

Käytä kunnollista momenttiavainta, jolla saat kiristettyä pultit ja mutterit valmistajan suosituksen mukaan. Muista myös jälkikiristää alumiinivanteisten renkaiden pultit sadan kilometrin ajon jälkeen.

Onnistuneen vaihdon jälkeen tarkista renkaiden ilmanpaine. Painesuositus löytyy auton ohjekirjasta ja usein myös auton runkoon kiinnitetystä tarrasta. Muista tarkistaa myös vararenkaan ilmanpaine.
 
Säilytä oikein 
 
Pese talvirenkaasi ja pistä ne kesäksi säilöön pimeään ja viileään tilaan. Renkaat eivät saa päästä altistumaan öljyille, liuotinaineille tai auringonvalolle.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Autoilu ja lätäköt

maanantai, 26 maaliskuu 2018 10:55 by Admin
Kun lämpötila aina välillä nousee plussan puolelle, saattavat tiet sekä kadut täyttyä lumisohjolla ja vesilätäköillä. Sulanut lumi saattaakin muodostaa kulkuväylille vaarallisia lätäköitä, suorastaan altaita.

Jos edessäsi sitten yhtäkkiä on tällainen allas, tiedätkö miten sinun tulee toimia? Tai olla toimimatta. Tässä muutamia seikkoja, jotka jokaisen autoilijan olisi hyvä tietää.

Kierrä jos mahdollista

Parasta olisi aina kiertää lätäkkö, mikäli se vain suinkin onnistuu. Vesi voi kätkeä sisäänsä routavaurioita, teräväreunaisia kuoppia tai melkein mitä tahansa vaarallista roipetta ja roinaa.

Mikäli joka tapauksessa päätät ajaa lätäkköön, tee se oikein. Ennakoi ja hidasta vauhtiasi hyvissä ajoin. Nosta jalkasi kaasulta ja ohjaa vakaasti. Vältä turhia ratinkääntelyitä sekä kiihdytyksiä tai jarruttamista.

Vauhdin hidastaminen on tärkeintä. Kova nopeus ja lätäkkö on huono yhdistelmä. Liian kovaa ajaessasi voit joutua vesiliirtoon. Jos vettä on todella paljon, voi sitä päätyä myös moottoriin asti ja autosi sammua siihen paikkaan.
 
Ikkunasta ulos 
 
Mikäli autosi pysähtyy keskelle lätäkköä, tulvii vesi pian sisään ovien tiivisteistä. Ainoa keino päästä pois tästä tukalasta tilanteesta voikin silloin olla ikkunan kautta ulos kiipeäminen.

Jos siis lätäkkö vaikuttaa liian syvältä, eli veden pinta alkaa lähestyä oven alareunaa, kannattaa aloittaa peruuttaminen ja pyrkiä kiertää lätäkkö jotain muuta reittiä. Hidas vauhti auttaa huomaamaan tilanteen ajoissa.

Muista, että oikein suuren lätäkön syvyyttä on erittäin vaikea arvioida silmämääräisesti. Siksi erityisesti lätäköiden keskeltä ajamista kannattaa aina välttää, jos suinkin mahdollista.
 
Muista jalankulkijat
 
Tiesithän myös, että autoilija on lain mukaan velvollinen korvaamaan jalankulkijalle aiheuttamansa vahingon, jos hän esimerkiksi roiskuttaa tämän päälle vettä. Useimmiten kyse on silloin pesulalaskusta.

Mikäli olet liikkeellä jalkaisin, on kuitenkin viisainta lätäkön kohdalla seistä mieluummin pari metriä tien reunasta kuin aivan tien vieressä. Sillä tavalla voit välttää monet harmit, kurat ja roiskeet.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Tiesitkö tämän pysäköintivirhemaksuista?

torstai, 22 maaliskuu 2018 14:44 by Admin
Tiedätkö mitä laki pysäköinninvalvonnasta sanoo pysäköintivirhemaksuista? Ja kuinka paljon mahdollinen virhemaksu eli tuttavallisemmin sakko on?

Pysäköintivirheestä voidaan lain mukaan määrätä pysäköintivirhemaksu. Jos pysäköintivirhe kuitenkin on vähäinen, siitä voidaan antaa myös suullinen tai kirjallinen huomautus. 

Pysäköintivirheitä ovat mm. tieliikennelain tai sen nojalla annetun ajoneuvon pysäköintiä tai pysäköintikiekon käyttöä koskevan säännöksen tai määräyksen vastainen menettely.

Pysäköintivirhemaksu voidaan määrätä myös tieliikennelain tai sen nojalla säädetyn moottorikäyttöisen ajoneuvon joutokäyntiä koskevan kiellon tai rajoituksen rikkomisesta.

Pysäköintivirhemaksun on pysäköintivirheen laadusta riippumatta laissa säädetty olevan 20 euroa. Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan kuitenkin antaa myös tätä korkeampia sakkoja.

Korkeampaa maksua voidaan periä kunnassa tai sen osassa, jos esimerkiksi liikennetiheys, paikoitustilojen niukkuus, liikenteen sujuvuus tai muut liikenteelliset syyt niin vaativat.

Uudet maksut voimaan 1.5.2018

Sisäministeriö on tänään vahvistanut uudet pysäköintivirhemaksut, jotka tulevat voimaan toukokuun alussa. Korotettuja maksuja tullaan määräämään 127 kunnassa.

Korkeimpia mahdollisia virhemaksuja peritään vain Helsingissä, missä väärin tehdystä pysäköinnistään voi tietyillä pysäköintimaksuvyöhykkeillä joutua maksamaan jopa 80 euroa.

Espoossa, Jyväskylässä, Kauniaisissa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella, Turussa ja Oulussa saattaa lompakko keventyä pysäköintivirheen seurauksena 60 eurolla.

Hieman 20 euron perusmaksua korkeampaa virhemaksua, 25 euroa, jaetaan Forssassa, Kirkkonummella, Kuusamossa, Kyyjärvellä, Salossa, Siuntiossa ja Valkeakoskella.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Vapaa parkkipaikka?

tiistai, 20 maaliskuu 2018 11:00 by Admin
Joka neljäs suomalainen sanoo tuoreen tutkimuksen mukaan ärsyyntyvänsä, jos heiltä menee vapaan parkkipaikan etsimiseen yli viisi minuuttia. Kysehän onkin täysin tarpeettomasta ja luontoa tuhoavasta ajelusta.

Jos paikkaa ei löydy kymmenessäkään minuutissa, kokee ärtymystä jo yli puolet kansalaisista. Tämä parkkipaikkaärtymys on varsin ymmärrettävää, sillä vapaan paikan etsiminen on yksi turhimmista tavoista tuhlata elämäänsä.

Tutkimusten mukaan vapaa parkkipaikka löytyy Suomessa noin 70 prosentin todennäköisyydellä alle kymmenessä minuutissa. Voisi tosin kuvitella, että näin laajassa maassa asiat olisivat paljon paremminkin.

Pohjoismaisessa vertailussa suomalaiset ovat rauhallisia ja tyytyvät parkkiruutujen niukkuuteen. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa jo joka kolmas kuljettaja ärsyyntyy, jos joutuu etsimään vapaata pysäköintitilaa yli viisi minuuttia. 

Ruotsalaisista vain joka kuudes sanoo, ettei ärsyynny tai stressaannu pysäköintipaikan etsimisestä koskaan. Heillä lienee siis tärkeämpääkin tekemistä kuin ajella ympäriinsä vapaata paikkaa etsien ja ympäristöään saastuttaen.

Yhteenvetona voisikin todeta, että jos ihminen joutuu etsimään vapaata parkkipaikkaa jopa kymmenen minuuttia, on kiistaton tosiasia, että parkkipaikkoja on liian vähän tai ne ovat väärissä paikoissa. 

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Lemmikki autossa

torstai, 15 maaliskuu 2018 15:56 by Admin
Kulkeeko kissa, koira tai jokin muu lemmikki mukanasi autossa? Aika usein näin tapahtuu, ja silloin seuraavien eläimien kuljettamiseen liittyvien perusasioiden olisi hyvä olla hallussa.

Lemmikki on hyvä laittaa autossa kuljetuslaatikkoon tai kestävään kuljetushäkkiin. Varmista häkin tai laatikon paikallaan pysyminen esimerkiksi turvavyöllä. Irrallaan oleva on häkki voi jarrutuksen yhteydessä tehdä pahaa jälkeä.

Jos et käytä laatikkoa tai häkkiä, kytke lemmikki kunnollisilla turvavaljailla. Se ei saa päästä häiritsemään kuljettajaa tai karkaamaan ovea avattaessa. Vikkelimmät vapaana olijat voivat poistua autosta jopa ikkunasta.

Muista huolehtia lemmikkisi hyvinvoinnista myös matkan aikana, sekin tarvitsee taukoja - vettä, ruokaa, liikuntaa ja muuta helpotusta. Umpinaisessa tavaratilassa ei eläimiä saa kuljettaa lainkaan.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Näetkö kevään tulevan?

keskiviikko, 14 maaliskuu 2018 14:48 by Admin
Matalalta kirkkaasti paistava kevätaurinko voi häikäistä autonkuljettajaa pahoin. Näin tuppaa käymään etenkin silloin kun tuulilasi on likainen tai naarmuinen. Auton tuulilasin puhtaudesta ja kunnosta pitää siis huolehtia. Tällöin myös maisemat autosta ulos katsellessa kirkastuvat.

Mitä likaisempi tuulilasi on, sitä enemmän aurinko häikäisee. Auton ikkunoiden säännöllinen puhdistaminen, myös sisäpuolelta, onkin merkittävä liikenneturvallisuusteko. Ikkunoiden pintaan pinttynyt likakerros aiheuttaa nimittäin valon taittumista ja siten häikäisee kuljettajaa.

Myös tuulilasin pyyhkimien kunto pitää muistaa tarkastaa. Huonokuntoiset pyyhkijänkumit pyyhkivät huonosti ja voivat myös naarmuttaa tuulilasia. Jos sulat jättävät pyyhkiessään lasin raidalliseksi on pyyhkijät ehdottomasti puhdistettava ja mahdollisesti myös vaihdettava.

Tuulilasinpesunesteen loppuminen on kenties pahinta, mitä autoilijalle kurakelillä voi sattua. Aina onkin siis syytä varmistua, että pissapojassa on riittävästi vettä. Jos tuulilasinpesuneste huonolla säällä loppuu kesken ajon, likaantuu lasi todella nopeasti ja näkyvyys ulospäin heikkenee.

Häikäistymisriskiä voi vähentää myös käyttämällä aurinkolaseja tai ainakin auton omaa aurinkolippaa. Jos aurinko kuitenkin pääsee häikäisemään häiritsevästi, on paras vähentää ajonopeutta tai jopa pysähtyä kokonaan. Tämä on toki tehtävä muuta liikennettä häiritsemättä.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5