Motorgan.fi
Kaikkea autoista ja liikenteestä

Autoilu ja lätäköt

maanantai, 26 maaliskuu 2018 10:55 by Admin
Kun lämpötila aina välillä nousee plussan puolelle, saattavat tiet sekä kadut täyttyä lumisohjolla ja vesilätäköillä. Sulanut lumi saattaakin muodostaa kulkuväylille vaarallisia lätäköitä, suorastaan altaita.

Jos edessäsi sitten yhtäkkiä on tällainen allas, tiedätkö miten sinun tulee toimia? Tai olla toimimatta. Tässä muutamia seikkoja, jotka jokaisen autoilijan olisi hyvä tietää.

Kierrä jos mahdollista

Parasta olisi aina kiertää lätäkkö, mikäli se vain suinkin onnistuu. Vesi voi kätkeä sisäänsä routavaurioita, teräväreunaisia kuoppia tai melkein mitä tahansa vaarallista roipetta ja roinaa.

Mikäli joka tapauksessa päätät ajaa lätäkköön, tee se oikein. Ennakoi ja hidasta vauhtiasi hyvissä ajoin. Nosta jalkasi kaasulta ja ohjaa vakaasti. Vältä turhia ratinkääntelyitä sekä kiihdytyksiä tai jarruttamista.

Vauhdin hidastaminen on tärkeintä. Kova nopeus ja lätäkkö on huono yhdistelmä. Liian kovaa ajaessasi voit joutua vesiliirtoon. Jos vettä on todella paljon, voi sitä päätyä myös moottoriin asti ja autosi sammua siihen paikkaan.
 
Ikkunasta ulos 
 
Mikäli autosi pysähtyy keskelle lätäkköä, tulvii vesi pian sisään ovien tiivisteistä. Ainoa keino päästä pois tästä tukalasta tilanteesta voikin silloin olla ikkunan kautta ulos kiipeäminen.

Jos siis lätäkkö vaikuttaa liian syvältä, eli veden pinta alkaa lähestyä oven alareunaa, kannattaa aloittaa peruuttaminen ja pyrkiä kiertää lätäkkö jotain muuta reittiä. Hidas vauhti auttaa huomaamaan tilanteen ajoissa.

Muista, että oikein suuren lätäkön syvyyttä on erittäin vaikea arvioida silmämääräisesti. Siksi erityisesti lätäköiden keskeltä ajamista kannattaa aina välttää, jos suinkin mahdollista.
 
Muista jalankulkijat
 
Tiesithän myös, että autoilija on lain mukaan velvollinen korvaamaan jalankulkijalle aiheuttamansa vahingon, jos hän esimerkiksi roiskuttaa tämän päälle vettä. Useimmiten kyse on silloin pesulalaskusta.

Mikäli olet liikkeellä jalkaisin, on kuitenkin viisainta lätäkön kohdalla seistä mieluummin pari metriä tien reunasta kuin aivan tien vieressä. Sillä tavalla voit välttää monet harmit, kurat ja roiskeet.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Tiesitkö tämän pysäköintivirhemaksuista?

torstai, 22 maaliskuu 2018 14:44 by Admin
Tiedätkö mitä laki pysäköinninvalvonnasta sanoo pysäköintivirhemaksuista? Ja kuinka paljon mahdollinen virhemaksu eli tuttavallisemmin sakko on?

Pysäköintivirheestä voidaan lain mukaan määrätä pysäköintivirhemaksu. Jos pysäköintivirhe kuitenkin on vähäinen, siitä voidaan antaa myös suullinen tai kirjallinen huomautus. 

Pysäköintivirheitä ovat mm. tieliikennelain tai sen nojalla annetun ajoneuvon pysäköintiä tai pysäköintikiekon käyttöä koskevan säännöksen tai määräyksen vastainen menettely.

Pysäköintivirhemaksu voidaan määrätä myös tieliikennelain tai sen nojalla säädetyn moottorikäyttöisen ajoneuvon joutokäyntiä koskevan kiellon tai rajoituksen rikkomisesta.

Pysäköintivirhemaksun on pysäköintivirheen laadusta riippumatta laissa säädetty olevan 20 euroa. Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan kuitenkin antaa myös tätä korkeampia sakkoja.

Korkeampaa maksua voidaan periä kunnassa tai sen osassa, jos esimerkiksi liikennetiheys, paikoitustilojen niukkuus, liikenteen sujuvuus tai muut liikenteelliset syyt niin vaativat.

Uudet maksut voimaan 1.5.2018

Sisäministeriö on tänään vahvistanut uudet pysäköintivirhemaksut, jotka tulevat voimaan toukokuun alussa. Korotettuja maksuja tullaan määräämään 127 kunnassa.

Korkeimpia mahdollisia virhemaksuja peritään vain Helsingissä, missä väärin tehdystä pysäköinnistään voi tietyillä pysäköintimaksuvyöhykkeillä joutua maksamaan jopa 80 euroa.

Espoossa, Jyväskylässä, Kauniaisissa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella, Turussa ja Oulussa saattaa lompakko keventyä pysäköintivirheen seurauksena 60 eurolla.

Hieman 20 euron perusmaksua korkeampaa virhemaksua, 25 euroa, jaetaan Forssassa, Kirkkonummella, Kuusamossa, Kyyjärvellä, Salossa, Siuntiossa ja Valkeakoskella.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Vapaa parkkipaikka?

tiistai, 20 maaliskuu 2018 11:00 by Admin
Joka neljäs suomalainen sanoo tuoreen tutkimuksen mukaan ärsyyntyvänsä, jos heiltä menee vapaan parkkipaikan etsimiseen yli viisi minuuttia. Kysehän onkin täysin tarpeettomasta ja luontoa tuhoavasta ajelusta.

Jos paikkaa ei löydy kymmenessäkään minuutissa, kokee ärtymystä jo yli puolet kansalaisista. Tämä parkkipaikkaärtymys on varsin ymmärrettävää, sillä vapaan paikan etsiminen on yksi turhimmista tavoista tuhlata elämäänsä.

Tutkimusten mukaan vapaa parkkipaikka löytyy Suomessa noin 70 prosentin todennäköisyydellä alle kymmenessä minuutissa. Voisi tosin kuvitella, että näin laajassa maassa asiat olisivat paljon paremminkin.

Pohjoismaisessa vertailussa suomalaiset ovat rauhallisia ja tyytyvät parkkiruutujen niukkuuteen. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa jo joka kolmas kuljettaja ärsyyntyy, jos joutuu etsimään vapaata pysäköintitilaa yli viisi minuuttia. 

Ruotsalaisista vain joka kuudes sanoo, ettei ärsyynny tai stressaannu pysäköintipaikan etsimisestä koskaan. Heillä lienee siis tärkeämpääkin tekemistä kuin ajella ympäriinsä vapaata paikkaa etsien ja ympäristöään saastuttaen.

Yhteenvetona voisikin todeta, että jos ihminen joutuu etsimään vapaata parkkipaikkaa jopa kymmenen minuuttia, on kiistaton tosiasia, että parkkipaikkoja on liian vähän tai ne ovat väärissä paikoissa. 

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Lemmikki autossa

torstai, 15 maaliskuu 2018 15:56 by Admin
Kulkeeko kissa, koira tai jokin muu lemmikki mukanasi autossa? Aika usein näin tapahtuu, ja silloin seuraavien eläimien kuljettamiseen liittyvien perusasioiden olisi hyvä olla hallussa.

Lemmikki on hyvä laittaa autossa kuljetuslaatikkoon tai kestävään kuljetushäkkiin. Varmista häkin tai laatikon paikallaan pysyminen esimerkiksi turvavyöllä. Irrallaan oleva on häkki voi jarrutuksen yhteydessä tehdä pahaa jälkeä.

Jos et käytä laatikkoa tai häkkiä, kytke lemmikki kunnollisilla turvavaljailla. Se ei saa päästä häiritsemään kuljettajaa tai karkaamaan ovea avattaessa. Vikkelimmät vapaana olijat voivat poistua autosta jopa ikkunasta.

Muista huolehtia lemmikkisi hyvinvoinnista myös matkan aikana, sekin tarvitsee taukoja - vettä, ruokaa, liikuntaa ja muuta helpotusta. Umpinaisessa tavaratilassa ei eläimiä saa kuljettaa lainkaan.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Näetkö kevään tulevan?

keskiviikko, 14 maaliskuu 2018 14:48 by Admin
Matalalta kirkkaasti paistava kevätaurinko voi häikäistä autonkuljettajaa pahoin. Näin tuppaa käymään etenkin silloin kun tuulilasi on likainen tai naarmuinen. Auton tuulilasin puhtaudesta ja kunnosta pitää siis huolehtia. Tällöin myös maisemat autosta ulos katsellessa kirkastuvat.

Mitä likaisempi tuulilasi on, sitä enemmän aurinko häikäisee. Auton ikkunoiden säännöllinen puhdistaminen, myös sisäpuolelta, onkin merkittävä liikenneturvallisuusteko. Ikkunoiden pintaan pinttynyt likakerros aiheuttaa nimittäin valon taittumista ja siten häikäisee kuljettajaa.

Myös tuulilasin pyyhkimien kunto pitää muistaa tarkastaa. Huonokuntoiset pyyhkijänkumit pyyhkivät huonosti ja voivat myös naarmuttaa tuulilasia. Jos sulat jättävät pyyhkiessään lasin raidalliseksi on pyyhkijät ehdottomasti puhdistettava ja mahdollisesti myös vaihdettava.

Tuulilasinpesunesteen loppuminen on kenties pahinta, mitä autoilijalle kurakelillä voi sattua. Aina onkin siis syytä varmistua, että pissapojassa on riittävästi vettä. Jos tuulilasinpesuneste huonolla säällä loppuu kesken ajon, likaantuu lasi todella nopeasti ja näkyvyys ulospäin heikkenee.

Häikäistymisriskiä voi vähentää myös käyttämällä aurinkolaseja tai ainakin auton omaa aurinkolippaa. Jos aurinko kuitenkin pääsee häikäisemään häiritsevästi, on paras vähentää ajonopeutta tai jopa pysähtyä kokonaan. Tämä on toki tehtävä muuta liikennettä häiritsemättä.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Mikä ihmeen suutin?

maanantai, 12 maaliskuu 2018 16:41 by Admin
Suutin on moottorin virtausta suuntaava ja kuristava osa. Suuttimen tehtävä on sumuttaa polttoainetta kaasuttimen kurkun kautta moottoriin. 

Moottorissa pääsuutin eli suutin on se kaasuttimen osa, jonka läpi moottoriin menevä seos, eli polttoaine kulkee. 

Suuttimessa polttoaine sekoittuu kaasuttimen läpi virtaavaan ilmaan seoksen kulkeutuessa lopulta imukaulan kautta moottoriin.

Suuttimia on erikokoisia ja koon avulla voidaan säädellä seoksen rikkautta, eli kuinka paljon siinä on mukana polttoainetta.

Jos laite täyskaasulla tuntuu tukehtuvan, on pääsuutin liian pieni. Jos laite puolestaan ns. röpöttää suutin on liian iso. 

Autoissa suuttimia ei ruiskutusjärjestelmien takia tarvita nykyään lainkaan. Moottoripyörissä niitä käytetään edelleen yleisesti.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Liikkumisen tavat ennallaan

perjantai, 9 maaliskuu 2018 08:55 by Admin
Tutkimuksen mukaan suomalaiset liikkuvat edelleen lähes samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten. Tavat ovat siis varsin vakiintuneita, eivätkä kestävämpien liikkumismuotojen osuudet ole panostuksista huolimatta kasvaneet.

Suomalaiset tekivät tutkitulla ajanjaksolla keskimäärin 2,7 matkaa vuorokaudessa. He kulkivat 41 kilometriä päivässä ja käyttivät kulkemiseensa aikaa yhden tunnin ja 13 minuuttia. Tutkimus kattoi kokonaisen vuoden liikkumiset.

Lähes puolet matkoista tehtiin autolla ajaen. Runsas kolmannes puolestaan pyörällä, kävellen tai julkisten kulkuvälineiden kyydissä. Vaikka erilaisten liikkumispalveluiden valikoima on jatkuvasti kasvanut, ei niiden suosio ole paljoa lisääntynyt.

Vaihtoehdoista ollaan kuitenkin yleensä tietoisia. Noin kolmannekselle matkoista olisi vastaajien mielestä löytynyt vaihtoehtoinen toteutustapa. Henkilöautoilijoistakin 15 prosenttia koki, että jonkinlainen vaihtoehto autoilulle olisi ollut olemassa.

Kuljetut kilometrit vaihtelivat merkittävästi ihmisten elämäntilanteiden mukaan. Keskimääräiselle autoilijalle kilometrejä kertyi päivän aikana yli viisikymmentä. Lähes viidennes suomalaisista ei sen sijaan liikkunut vuorokauden aikana lainkaan.

Tutkimustulosten mukaan niin lasten, nuorten ja aikuisten jalankulku kuin pyöräilykin ovat vähentyneet. Vanhempien henkilöiden jalankulku ja pyöräily ovat sen sijaan hieman lisääntyneet. Esimerkiksi eläkeiän saavuttaneet naiset pyöräilivät aiempaa enemmän.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Vauhdikas vip-bussi

keskiviikko, 7 maaliskuu 2018 14:59 by Admin
Kun huomaat jälleen kerran tulleesi moottoritiellä linja-auton ohittamaksi on hyvä aika mietiskellä, millä edellytyksillä bussi saa ajaa 100 km/h nopeutta. Tässä ne tulevat: 
  • linja-auton tulee olla varustettu lukkiutumattomilla jarruilla
  • käytössä on oltava rengasvalmistajan vähintään 100 km/h nopeudelle hyväksymät renkaat
  • linja-auton moottorin tehon on oltava vähintään 11 kilowattia kokonaismassan tonnia kohden
  • ajopiirturin mitta-alueen täytyy ulottua vähintään 125 km/h nopeuteen
  • kuljettajan paikan on oltava takaapäin suojattu ja istuin varustettu turvavyöllä
  • kaikissa istuimissa pitää olla pääntuet ja ne tulee olla varustettu turvavöillä
  • matkatavarat on oltava kiinnitettävissä tukevasti paikoilleen
  • auton perässä täytyy olla määräysten mukainen pyöreä kilpi, johon on merkitty luku 100.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Pidä riittävä turvaväli

maanantai, 5 maaliskuu 2018 13:00 by Admin
On havaittu, että useimmat autoilijat pitävät edellään ajavaan ajoneuvoon tottumuksestaan, asiaa sen kummemmin ajattelematta, noin sekunnin mittaista väliä. Tämä on esimerkiksi 100 km/h nopeudella noin 30 metriä. Käytännössä näin lyhyt turvaväli ei riitä ja se voi helposti johtaa peräänajoon.

Jos ajat liian lähellä edellä ajavaa, olet ikään kuin hänen armoillaan ja joudut koko ajan jännittämään, mitä hän aikoo tehdä. Ajamisestasi tulee tällöin rasittavaa ja tempoilevaa, ja samalla myös polttoaineen kulutus sekä päästöt lisääntyvät.

Kun turvaväli on sopiva pystyt puolestaan säätelemään nopeutta ja etäisyyttä pelkän kaasupolkimen avulla. Maantiellä tämä riittävä turvaväli on noin neljä sekuntia. Metreinä se on suurinpirtein sama kuin nopeuslukema, eli esimerkiksi 60 km/h vauhdissa riittävä väli on 60 metriä. 

Edellä mainittu laskuohje pätee luonnollisesti vain hyvissä olosuhteissa. Näkyvyyden tai pidon heikentyessä turvavälin tulee olla reilusti pidempi. Hyvä on myös tiedostaa, että autojen renkaissa ja jarruissa saattaa olla suuriakin eroja.

Jos edelläsi oleva auto ajaa liian lähellä edellään olevaa ajoneuvoa, jättäydy suosiolla näistä kauemmaksi. Tällä tavalla saat enemmän aikaa toimia, jos tapahtuu jotain yllättävää ja saatat myös välttää tuhoisaan ketjukolariin joutumisen.

Jos taas toinen kuljettaja ajaa kiinni takapuskurissasi, päästä hänet ohi. Mikäli se ei helposti onnistu, lisää turvaväliä eteenpäin. Tällöin paitsi helpotat hänen ohitustaan, vähennät joka tapauksessa ketjukolarin riskiä ja lisäät samalla liikenneturvallisuutta. 

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5