Motorgan.fi
Kaikkea autoista ja liikenteestä

Autopesu pakkasella

maanantai, 26 helmikuu 2018 09:21 by Admin
Pakkanen paukkuu, mutta auto tekisi mieli pestä puhtaaksi suolasta ja muusta ylimääräisestä. Onhan se mahdollista, mutta muutama seikka on hyvä pitää mielessä. 

Jos ulkona on pakkasta, ja etenkin jos sitä on kymmeniä asteita, kannattaa auto mahdollisuuksien mukaan pestä lämpimässä sisätilassa. Tällaisia pesuhalleja löytyy nykyisin useilta paikkakunnilta, joten ulkona kylmässä autoaan ei tarvitse pestä.

Kylmää autoa pestäessä ei pidä käyttää liian kuumaa vettä. Suuri lämpötilaero pinnan ja veden välillä on vaaraksi erityisesti auton laseille, jotka pahimmassa tapauksessa saattavat jopa haljeta, jos pesemiseen käyttää tulikuumaa vettä.

Yksi yleisimmistä ongelmista on, että mikäli autoa ei pesun jälkeen pysty kuivaamaan lämpimässä, jäätyvät auton lukot kiinni. Tätä voi yrittää estää lukkopesiä voitelemalla. Parhaiten toimii mahdollisimman juokseva voiteluöljy, kuten esimerkiksi aseöljy.

Jos lukot kuitenkin pääsevät jäätymään, voi niitä yrittää sulattaa lukkosulalla. Erityisen hyvä on ymmärtää, että jos lukkosulaa säilyttää autossa, ei siitä ovien jäätyessä ole mitään apua. Lukkosulaa pitää siis olla saatavilla auton ulkopuolella.

Vettä pääsee pesun yhteydessä aina myös ovien tiivisteisiin, jotka olisi syytä kuivata huolellisesti. Ovet saattavat muuten jäätyä kiinni auton runkoon tai tiivisteisiin, jotka sitten ovea avattaessa pahimmassa tapauksessa repeävät irti paikoiltaan.

Nämä edellä mainitut seikat mielessään pitämällä autonpesu pakkasella onnistunee, puhtaalla autolla on mukava ajella eikä suolakaan enää pääse puremaan pintoihin. 

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Johdon sijoittaminen vesialueille

perjantai, 23 helmikuu 2018 14:57 by Admin
Valtioneuvosto on tänään antanut asetuksen eräistä vesialueille sijoitettavista johdoista. Asetus koskee vesi-, viemäri- tai voimajohdon ja tietoliikennekaapelin sijoittamista puron tai joen alitse.

Johto tulee asetuksen mukaan sijoittaa siten, että siitä ei aiheudu haittaa muille sijoituspaikalla oleville rakenteille, johdoille tai kaapeleille. Johdosta ei saa myöskään aiheutua pysyvää haittaa kalastukselle.

Vesistön pohjaan sijoitettava johto on varustettava painoin tai muutoin varmistettava että se pysyy paikallaan. Jos vesisyvyys on enintään kaksi metriä, johto on upotettava pohjaan tehtävään kaivantoon ja peitettävä.

Johto on myös merkittävä selvästi havaittavalla tavalla maastoon. Valtaväylän alittavan johdon merkitsemisessä on noudatettava siitä erikseen määrättyjä säädöksiä.

Asetus tulee voimaan maaliskuun alussa.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Autoilu pakkasella

tiistai, 20 helmikuu 2018 13:08 by Admin
Kovat pakkaset ovat taas tulossa. Autoilijoille tämä aiheuttaa monenlaisia harmeja, joista suurimmasta osasta on kuitenkin mahdollista selviytyä. Ongelmien ratkaisu helpottuu, kun ne tietää ja niihin valmistuu etukäteen.

Suurin osa autojen ongelmista johtuu talvella akusta. Paukkupakkasilla akun kunnon merkitys korostuu. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, ei akku välttämättä ehdi niiden aikana kunnolla latautua ja akkua tulisikin välillä ladata ajamalla pidempiä matkoja.

Moottorin esilämmitys on kovilla pakkasilla tärkeää. Se varmistaa auton käynnistymisen ja säästää myös moottoria. Jos käytössä ei ole sähkökäyttöistä tai muunlaista lämmitintä, autoa olisi hyvä tyhjäkäyttää jonkin aikaa ennen liikkeelle lähtemistä.

Tyhjäkäytön hyödyistä ja haitoista on tosin olemassa toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Suomen lain mukaan alle -15 asteen painuvilla pakkasilla autoa saa tyhjäkäyttää neljän minuutin ajan. Alle -30 asteen pakkasilla autolla ei olisi hyvä ajaa lainkaan.

Kovilla pakkasilla auton tankissa on hyvä olla mahdollisimman paljon polttoainetta, sillä tyhjään tankkiin kondensoituva vesi voi jäädyttää polttoainejärjestelmän. Myös siihen on hyvä varautua, että polttoaineen täyttöluukku saattaa pakkasella jäätyä kiinni.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Auton hinaus edessä?

maanantai, 12 helmikuu 2018 15:43 by Admin
Talvi pääsee monena vuonna yllättämään autoilijat ja lumeen juuttuvat autoineen niin kokeneet kuin kokemattomatkin kuljettajat.

Jos siis olet aikeissa matkustella paikasta toiseen runsaan lumentulon jälkeen, kannattaa ennen matkaan lähtöä kerrata muutama asia. Niiden avulla ongelmat voi välttää tai ainakin niistä aiheutuvia harmeja pienentää tuntuvasti. Parhaassa tapauksessa pääset niiden avulla myös perille.
  1. Ole viisas. Älä aja autoasi sellaiseen paikkaan, mihin se on vaarassa jäädä kiinni. Tämä on yksinkertainen ja tärkein neuvo, jota aina noudattamalla lumisista keleistä selviää varmasti.
  2. Ennakoi. Varaa matkantekoon aikaa. Ota myös mukaasi asianmukaiset varusteet, kuten lumilapio ja heijastinliivit. Tallenna puhelimeesi jo valmiiksi hinauspalvelun puhelinnumero.
  3. Käy lumihommiin. Jos juutut lumihankeen, esimerkiksi aurausvallin kohdalle, nouse autostasi ja kaiva valliin kolo. Poista lumi myös auton alta sekä renkaiden kohdalta.
  4. Heijaa. Ellei auto tekemiesi lumitöiden jälkeenkään irtoa, yritä irrottaa se heijaamalla. Aja siis autoa ensin eteenpäin, sitten taaksepäin ja toista tätä kunnes auto nytkähtää irti ansastaan.
  5. Yritä vielä kerran. Jos autossasi on luistonestojärjestelmä, ota se pois päältä. Vetoluistonesto nimittäin tehokkaasti estää edellä mainitun heijaamisen tekemisen onnistuneesti.
  6. Soita apua. Valitse puhelimestasi etukäteen tallentamasi hinauspalvelun puhelinnumero. Tutustu autosi käyttöohjekirjaan ja etsi odotellessasi hinauskoukun asentamiseen tarkoitettu lenkki.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Rengaiden kierrätysmaksut alenivat

tiistai, 6 helmikuu 2018 14:25 by Admin
Rengaiden kierrätysmaksut laskivat vuoden vaihteessa kymmenisen prosenttia. Henkilö- ja pakettiauton renkaan kierrätysmaksu on tällä hetkellä 1,74 euroa, kun se vielä viime vuonna oli 1,92 euroa. Tavallinen autoilija maksaa kierrätysmaksun renkaiden ostamisen yhteydessä.

Aiempaa edullisemmat kierrätysmaksut johtuvat siitä, että rengaiden keräämisestä ja kuljetuksista on saatu tehtyä entistä sujuvampaa. Renkaille on myös kehitetty uusia hyötykäyttötapoja ja onpa niiden jalostuksestakin saatu kehitettyä entistä edullisempaa.

Suomalaiset ovat ahkeria rengaiden kierrättäjiä. Käytännössä lähes jokainen Suomessa myyty autonrengas päätyy elinkaarensa päätteeksi kierrätykseen. Samoin käy myös ulkomailta ostetuille renkaille, vaikkei niistä kierrätysmaksua ole Suomeen maksettukaan.

Viime vuonna Suomessa kierrätettiin noin 55.000 tonnia erilaisia renkaita. Määrän uskotaan tänä vuonna nousevan entisestään. Rengasleike on mainio lämmöneriste ja sillä on myös hyvä vedenläpäisykyky. Suurin osa kerätystä materiaalista päätyykin maanrakennuksen tarpeisiin. 

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5